Java, Bali en Lombok! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Caresse Claudia - WaarBenJij.nu Java, Bali en Lombok! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Caresse Claudia - WaarBenJij.nu

Java, Bali en Lombok!

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Caresse

29 April 2014 | Indonesië, Kuta

Hoihoi, daar zijn we eindelijk weer. We hebben het de laatste tijd té druk gehad met Bali zien en extreem genieten op het strand van de Gili-Islands, dat we geen tijd en zin hadden voor een blogje! Maar, aangezien we er net achterkomen dat het dinsdag is en niet woensdag, waardoor we nog een dag langer kunnen genieten in Party Kuta (lees: surfdudes), hebben we even de tijd gepakt om een blogje te schrijven! We kunnen natuurlijk niet alles gaan vertellen wat we allemaal gedaan hebben sinds onze laatste blog, maar we proberen toch even wat hoogtepunten eruit te pikken!
Onze laatste blog schreven we vanuit Yogyakarta (Java) en ondertussen hebben we Lombok en Bali ook gezien. In Java hebben we in korte tijd zo veel mogelijk gedaan, die hard backpacken noemen ze dat! Uiteraard hebben we onszelf door een fietsmannetje rond laten rijden in een bakje voorop een fiets (waar onze billen maar nét samen in pasten), hebben we lokale kip en krab van de straat gegeten (wat niet te eten was) en zijn door een super schattig wijkje geslenterd en hebben er onze ogen uitgekeken! Prachtig om te zien hoe de mensen leven op Java en hoe leuk ze het vinden dat twee Hollandse meiden in hun straatjes lopen. Overal werden we vriendelijk begroet, mochten we in huisjes kijken, renden kleine kindjes gillend weg of kregen wat te eten te proeven! Geweldig!
In Java hebben we verder een tour gedaan naar het Diengplateu en de Borobodur. Een geweldige dag door de bergen van Java. Helaas wel wéér vroeg op en veel in de auto, maar het is het waard! Bij het knal blauwe meer van het Diengplateau werd er aan ons gevraagd of we op de foto wilden. Aaah, wat leuk! Tuurlijk mag dat. We vallen natuurlijk ook best wel op tussen al die Javaanse mensen, dus we snappen het wel. Prima, no problemo! Twee stappen verder, weer een foto.. En twee stappen daarna... weer! En niet één foto... Nee, alle combinaties van groepjes moeten gecombineerd worden, alle camera's en telefoons moeten minimaal 1 foto gemaakt hebben en als het even kan... ook nog verschillende posities! Goed, na 36 foto's vonden we het nog wel leuk. Maar na 871 foto's waren we het toch wel echt zat! Oogkleppen op, niet meer lachen, geen mensen meer aankijken, je blonde haren bedekken en hard (maar dan ook echt hard) doorlopen!! Mijn god, wat een hysterische mensen zaten er tussen! Achteraf was het eigenlijk wel heel erg leuk om even voor een dagje een beroemdheid te zijn en mensen blij te maken met een foto. Maar op het moment zelf was het wel even leuk geweest. We vragen ons af op hoeveel fb-pagina's en in hoeveel huiskamers we terecht komen! Dezelfde dag zijn we ook nog naar de Borobodur geweest. Heel indrukwekkend en hele leuke foto's gemaakt (ja, ook weer met alle Indonesische mensen). Na een verfrissende tropische regenbui gaan we weer naar ons schattige hotelletje terug. Super dag!
De volgende dag zijn we weer vroeg opgestaan om af te reizen naar de Bromo vulkaan. We hebben die dag ruim 13 uur in de bus gezeten en hebben pas rond 23h kunnen eten in een plaatstelijke bergkroeg. En hebben een bijna dood ervaring (nummer 4 ofzo) meegemaakt in het pikdonker, de berg op... toen de chauffeur 4 keer ging kijken of z'n banden er nog onder lagen!! Aan het einde van de dag waren we helemaal kapot! En als klap op de vuurpijl mochten we ook weer om 03.30 opstaan om de zonsopkomst van de Bromo vulkaan te bekijken. Great! De Bromo was (eerlijk is eerlijk) wel een hele mooie ervaring! Super mooi om een vulkaan van dichtbij te bekijken en heel bijzonder om de wolken als een soort meer onder de bergen te zien liggen. Het was mega vermoeiend en behoorlijk zwaar, maar het was het meer dan waard! En gelukkig kun je na terugkomst van zo'n zware reisdag en bezichtiging lekker je bed in om bij te komen... Of wacht! Nee toch niet, want het volgende busje staat al weer klaar om ons naar Bali te brengen! Heavy!! Diezelfde dag zitten we dus weer zo'n 10 uur in de bus en gaan we naar Denpasar, Bali!
'Helaas' zijn we in Denpasar genoodzaakt om een dik, vet, luxe hotel te nemen, omdat we gillend en rennend uit ons eerste hostel zijn gegaan vanwege alle kakkerlakken die we zagen lopen! Gelukkig konden ze in het mooie, dure hotel wel nog even de chefkok wakker bellen om 00.30, zodat we nog even konden dineren. Want tja.. Daar was geen tijd voor in de bus!
De volgende ochtend worden we als prinsesjes, in het beste bed van de hele wereld, wakker en genieten van ons ontbijtje in de Balinese tuin en nemen een lekker duikje om wakker te worden! Dát hadden we even nodig! Daarna gaan we naar Ubud en regelen een taxi-mannetje die ons de volgende dag zo'n beetje heel midden Bali kan laten zien. In Ubud hebben we weer een leuke homestay met super mooie tuin en lieve mensjes die ons verwelkomen. In het stadje lopen we wat rond, spotten veel apen (waarvan er één in Cress klimt), kopen natuurlijk weer souvenirs, gaan duur uit eten en zien een Balinese dansvoorstelling. 'S avonds worden we weer heerlijk vergezeld door een cracko (de C&C variant van een Gekko)... En bedenken maar dat hij vast alle muggen in onze kamer zal opeten.
De volgende dag staat de tour op ons te wachten. Met het taxi-mannetje hadden we afgesproken terug te gaan naar Ubud aan het einde van de dag, maar we hebben ons bedacht en willen toch in het noorden gedropt worden. Dus we nemen Backie en Packie gezellig mee op tour vandaag! Zien ze ook nog eens wat. Met de tour zien we enorm veel in één dag. Super relaxt! Eerst gaan we naar een olifanten-cave (die alleen niet zo veel voorstelde en totaal niet op een olifant lijkt) en daarna gaan we naar de Tirta Empul, waar we ons laten zegenen in heilig water. Heel bijzonder om te zien hoe de mensen dat hier doen en om het ook zelf te mogen doen. Verder zien we deze dag nog een koffieplantage (en proeven natuurlijk alle soorten koffie's) en lunchen in Balinese stijl met uitzicht over de Baturvulkaan en het meer. Heerlijk temperatuurtje in de bergen:)! Daarna brengt de taxi-man ons naar Lovina, een strandplaats in het noorden waar een zwart lava strand is. We vinden weer een leuk hostel, met super mooi zwembad! Als we eenmaal Backie en Packie in onze kamer hebben gedumpt, nemen we eerst een flinke duik in het privé zwembad en genieten van de rust. Heerlijk hier en zó mooi! Daarna regelen we weer een taximannetje om de volgende dag een stuk van noord Bali te verkennen en fixen vast de trip naar de Gili-eilandjes van Lombok voor de dag daarna.
De dag erna worden we opgehaald door de aller leukste en gezelligste taxi-man ever! Hij heet Cam en past daarbij helemaal in de C&C-trip! Hij is super vrolijk, kan goed Engels en heeft top muziek. We gaan als eerste naar de Gitgit watervallen. Watervallen stonden hoog op mijn to-do-lijstje en éindelijk is dan de dag! Cam besluit gezellig met ons mee te gaan. Bij de ingang moeten we 100.000 betalen (€6,00). Maar we zien nergens een bordje staan met entreeprijzen en we hebben ook ergens gelezen dat het maar €1,00 zou zijn ofzo. Als echte Hollanders trappen wij hier natuurlijk niet in en gaan hier niet mee akkoord, wat denken ze wel niet. We vertellen hem even dat we hem niet geloven en dat we hem niet zoveel gaan betalen. Na twee minuten op hem inpraten zegt hij: "oké, wat wil je dan betalen?" "Nou.. 10.000 ofzo". "Oké"! Haha! Top!! Hebben we even een goede deal van gemaakt! Ons zetten ze niet af, puh!! In 2 minuten weer €10,00 bespaard, kunnen we weer een extra dure lunch van betalen:)! De watervallen zijn super gaaf en hoog! We hebben nog even in het ijskoude water gezwommen, genoten van het mooie uitzicht en zijn weer verder gegaan. De rest van de dag gaan we nog naar de watertempel, de hot water springs, een fruitmarktje, lunchen in het kleinste restaurantje ever met uitzicht op de rijstvelden en bezoeken de enige Boeddhistische tempel op Bali. Onderweg komen we ook nog de meest schattige aapjes tegen die we ooit gezien hebben! Zo veel en zo lief. Vooral de kleintjes die aan hun papa of mama hangen! Verder hebben we de hele dag de grootste lol met Cam, zingen kei hard met z'n cd mee en leren hem mooie Nederlandse zinnetjes! Net als aan heel veel andere mensen in Thailand, Cambodja, Maleisië en Indonesië leren we hem uiteraard: "Okéé, DOEI"!!! Ondertussen kunnen toch behoorlijk wat mensen dit zeggen. Top daggie!
De dag erna mogen we weer om 06.00 op om naar De Gili-eilandjes te gaan. Heerlijk! Al hadden we ons zo voorgenomen om niet meer vroeg op te staan, we vinden het té fijn (ahum). We worden met een auto (en natuurlijk weer opeens nog een ander busje tussendoor) naar Amed gebracht waar we overvaren. Hier zien we nog een prachtig ritueel waarbij ze een boot en de zee zegenen en waarbij ze even een flinke paal door een varken heen steken! Jaaa, echt steken! In z'n kont erin.. en netjes uit z'n mondje er weer uit!! Rond 11.00 komen we aan op Gili Trawangan, het 'grootste' paradise island van de drie eilanden. We regelen een hostel en knallen in de eerste beste standtent op een heerlijk bed. De komende dagen gaan we alleen maar chillen, genieten, zonnen, eten en... niks doen! Het is zo onvoorstelbaar mooi en laid back op de Gili's. Dat kun je eigenlijk alleen goed uitleggen als je het zelf ziet. Het water is blauwer dan blauw, het zand witter dan wit en de zon warmer dan warm! We hebben besloten 3 nachten op de Gili's te blijven. Om onze vele relaxmomenten niet tot in detail te beschrijven even een korte opsomming: fietsen rondom het eiland (waar je af en toe je fiets door het zand moet slepen, omdat de wegen stoppen), een Indonesische kookcursus (zodat we ook weer een keer voor onze mama's kunnen koken thuis), dansen in de reggae bar tussen zwetende hippies die aan de paddo's zitten omdat hier toch geen politie is, dure souvenirs kopen en een geweldige boottocht naar Gili Air en Gili Meno. Oké! Hier moeten we toch even bij stil staan. We hebben hier namelijk zo vet gesnorkeld!! Het is dat we nu weten hoe het eruit ziet met duiken, maar je ziet met snorkelen hier ook al zo veel mooie dingen. Hele scholen bermuda's, knal gekleurde vissen en vissen van wel 50 cm! Super! Ze hebben ons ook beloofd dat we op 1 plek schildpadden moeten gaan zien! Hoe gaaf is dat!! Die willen we heel graag zien! Bij de tweede snorkelstop zien we ze inderdaad. We zien er in het totaal drie. En ze zijn echt mega groot en heel dichtbij. Heel bijzonder om zo'n dier in het echt te zien, vrij en zwemmend in de open zee. Geweldig!! We lunchen die middag nog even gezellig met andere mensjes van de boot op een onbeschrijfelijk mooi strand en gaan weer terug naar onze Gili. Top verblijf gehad! Hier komen we zeker nog eens terug!
Vandaag zijn we weer teruggevaren naar Bali, om nog even een weekje flink te genieten van de zon, stranden en het mooie Bali. Terug op de boot spotten we nog een aantal dolfijnen. Yes!! Die kunnen we ook weer afstrepen.
We zijn ondertussen aangekomen in Kuta, in het zuiden van Bali. Toeristischer dan Kuta vind je het niet. Maar we wilden het toch even gezien hebben. We hebben alle straatjes al afgestruind en uiteraard even de Indonesische Mac Donalds bekeken.. Want in Kuta mag dat gewoon... Zonder dat mensen denken: 'zonde, je bent in Indonesië!'
Morgen gaan we weer lekker chillen en genieten van het strand en de hoge golven. En dan de dag erna na onze eindbestemming: een luxe resort in Sanur! Nog genoeg tijd om dubbel en dwars te genieten dus...

Oké, DOEI!!

• 30 April 2014 - 02:17

Eli:

Hallo meiden,

Wat een geweldig leuk verslag weer en wat maken jullie toch allemaal gave dingen mee. Geniet er nog maar even lekker van. Voor je het weet, zitten jullie weer in het vliegtuig naar Nederland!

Groeten Eli

• 30 April 2014 - 20:29

Sarah:

Wat heerlijk om te lezen meiden. Geniet nog even van de zon en neem m mee terug naar NL ajb!!
    Liefs xxx